به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

 

اعضای گروهک تروریستی داعش در جنایت هولناک دیگری گوشت جوانی را پختند و مادرش را مجبور کردند آنرا بخورد.

داعش مادری را مجبور به خوردن گوشت پسرش کرد!



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا


به نام خدا


گونه آسیب پذیری از خفاش ها که در برمه و تایلند زندگی می کند.زیستگاه اصلی این جاندار غارهای آهکی و امتداد رودخانه هاست. این خفاش به احتمال زیاد کوچکترین پستاندار جهان است و یک پوسته قهوه ای مایل به قرمز دارد.

کوچترین پستاندار دنیا! + عکس

این خفاش ها در گروه های کوچک صد نفری زندگی می کنند و در طول شبها و سپیده دم فعالیت می کنند!





ارسال توسط سورنا


به نام خدا


كویر میقان اراك در ایام نوروز میزبان گردشگران است

منطقه شكار ممنوع كویر میقان اراک با مناظر بكر طبیعی و دیدنی در روزهای نوروز میزبان گردشگران بومی و غیر بومی است.

دبیر ستاد تسهیلات سفر و سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اعلام این خبرگفت: قسمت مركزی كویر میقان اراک با 50 هزار هكتار وسعت در 150 كیلومتری شمال شرقی اراک و منطقه فراهان سفلی قرار داد كه در دل آن دریاچه ای فصلی قرار دارد كه لایه های نمكی تمامی سطح آن را پوشانده است.

مجتبی رضوانی افزود : كویر میقان از فاصله دور به رنگ سفید و برفی شكل است كه هنگام غروب و طلوع خورشید زیبایی آن دوچندان می شود و جلوه ها و سراب های آن چشم هر بیننده ای را خیره می كند.

وی بیان کرد : دریاچه كویر با حدود 1655 متر ارتفاع از سطح دریا، در 15 كیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و در فصل پاییز و زمستان میزبان گونه های پرندگان نادر و ارزشمند مهاجر و بومی است كه اوج گیری آنها در فصل مهاجرت بسیار دیدنی است.محدوده دریاچه، سالانه پذیرای 12 هزار پرنده مهاجر است كه مشهورترین آنها گونه نادر و زیبای درنا است كه از نیمه دوم آبان تا یکم دی ماه به این منطقه می آیند.

رضوانی اظهار داشت : اطراف دریاچه و كویر را گیاه قره داغ در برگرفته كه بومی منطقه است و به صورت چتری بزرگ شاخه های خود را بر روی تپه های ماسه ای می گستراند.این گیاه به قهرمان كویر مشهور است و به صورت طبیعی موجب تثبیت شن های روان شده كه حدود 39 هزار هكتار از زمینهای اطراف كویر را پوشانده است.

وی گفت : كویر میقان دارای مهمترین معادن سولفات سدیم جهان است كه ذخایر آن بیش از 45 میلیون تن برآورد شده است.در حاشیه این كویر با انجام عملیات كاشت قره داغ و آتریپلكس محیطی سبز و خرم ایجاد شده كه موجب بازگشت انواع گونه های گیاهی و جانوری به این منطقه شده و از حركت شن های روان و خشكی و بی روحی این كویر هم جلوگیری كرده است.استقرار بزرگترین برج دیده بانی طبیعی در قلب كویر میقان یكی از جاذبه های زیبای این منطقه شكار ممنوع است كه با حضور در ارتفاع 15متری آن می توان بر تمامی منطقه و چشم اندازهای تسلط داشت.

مجتبی رضوانی تاکید کرد : شب های كویر میقان دیدنی و دلپذیر است و یكی از جاذبه های مهم رصد ستارگان و لذت بردن از خلقت كهكشان ها و اجرام آسمانی است.





ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

http://ngm.nationalgeographic.com/2012/12/birds-of-paradise/img/01-lesser-bop-flaunts-flank-plumes-670.jpg



ادامه مطلب...

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:پرندگان زیبا,,
ارسال توسط سورنا

http://marshal-modern.ir/Archive/33489.aspx



ادامه مطلب...

تاريخ : دو شنبه 6 آذر 1391برچسب:نوزاد,حیوانات,نوزاد حیوانات,,
ارسال توسط سورنا


به نام خدا


 ایرانیان ٤ هزار سال پیش از فیل برای شکار بهره می‌بردند





 خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

 

 یک سنگ‌نگاره‌ی ٤  هزار ساله در  تیمره پیدا شده است که نقش روی آن دو شکارچی سوار بر فیل را نشان می‌دهد که به دنبال یک شکار هستند.

 زیستگاه اصلی فیل‌های آفریقایی در بخش میانی و استوایی قاره‌ی آفریقا است و فیل‌های آسیایی نیز در کشورهای هندوستان، تایلند، مالزی و دیگر کشورهای خاور(:شرق) آسیا دیده می‌شوند. از سویی اگر چه در کتاب «شاهنامه» که حکیم ابوالقاسم فردوسی هزار سال پیش آن را سروده است بارها از پیل (فیل) یاد شده اما جز این نه از نگاه تاریخی و نه نگاه زیست‌شناسی، گواهی بر این‌که ایران زیستگاه فیل بوده، در دست نیست. با همه‌ی این‌ها در زمان‌های گوناگون تاریخی پادشاهان ایران که مهر بسیاری به این جانور داشتند، شماری فیل را از کشور هندوستان به ایران وارد کردند. واپسین نمونه‌اش ناصرالدین شاه قاجار  است كه در زمان خود چند فیل را از هندوستان به ایران آورد.

  سنگ‌نگاره‌ی پیدا‌شده در  گستره‌ی تیمره
  به گزارش میراث خبر، پیدا شدن یک سنگ‌‌نگاره در گستره‌ی تیمره در استان مرکزی گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی وجود فیل در ایران را دستخوش دگرگونی کرده است. در این سنگ‌نگاره که گفته می‌شود دیرینگی آن به ٤ هزار سال پیش می‌رسد، دو شکارچی سوار بر یک فیل هستند و برای شکار، با چیزی در دست، یک جانور دیگر را دنبال می‌کنند.

 محمد ناصری‌فرد، نویسنده‌ی کتاب سنگ‌نگاره‌های ایران و کاشف این سنگ‌نگاره در این‌ باره گفت: «زیستگاه فیل، آفریقا و هندوستان است. بودن این حیوان دست‌كم در هزاره‌ی دوم پیش از میلاد در مرکز ایران و اهلی کردن این حیوان بزرگ‌پیکر و کاربست آن در شکار حیوانات، شگفت‌انگیز است. پرسش این است که آیا زیستگاه این حیوان مرکز ایران بوده و شرایط اقلیمی ایران متفاوت از امروز بوده یا ایرانیان باستان از آفریقا و هندوستان این حیوان را به این دیار آورده‌اند؟
  البته اهلی کردن این حیوان و  بهره‌گیری از آن برای شکار در  ٤٠٠٠ سال پیش نیز نشان از هوشمندی دارد. هرچند هر کدام از این گمانه‌ها نیاز به پژوهش‌های بیشتری دارد و نمی‌توان با قطعیت چیزی را اعلام کرد

  فیل آسیایی و فیل آفریقایی
  اسماعیل کهرم، کارشناس محیط‌زیست اما در این‌باره دیدگاه دیگری دارد. او احتمال بودن فیل در ایران در آن تاریخ را رد می‌کند و می‌گوید:«اقلیم و آب هوای ایران به هیچ روی مناسب زندگی حیوانی مانند فیل نبوده است چرا که فیل افزون‌بر هوای گرم و نمناك در جاهای جنگلی زندگی می‌کند اما در هیچ جایی از ایران ما چنین هوا و اقلیمی نداریم.  اما در درازای تاریخ همیشه شاهان ایرانی فیل‌دوست بودهاند و آن را از دیگر کشورها وارد می‌ کردند؛ احتمال این‌که این سنگ‌نگاره هم یکی از همین فیل‌های وارداتی را نشان دهد، بسیار است
  تیمره، در شهرستان خمین استان مرکزی را بهشت سنگ‌نگاره‌های ایران می‌نامند. در این گستره بیش از ٢٠ هزار سنگ‌نگاره هست.


نایبندان، جاذبه ای بکر در دل کویر



 


خبریار امرداد-نگار پاكدل :

«پناهگاه حیات‌وحش نایبندان طبس در‌ دل کویر یزد – طبس، جاذبه‌ای ا‌ست بکر و دیدنی که دوست‌داران حیات‌وحش را به سوی خود می‌خواند.»
به گزاش مهر، یزد از جاهایی است که ١٤ منطقه‌ی حفاظت‌شده، پنا‌هگاه حیات‌وحش و پارک ملی دارد، که گستردگی(:مساحت) آن‌ها به بیش از ٢ میلیون و ٧٠٠ هکتار می‌رسد. پناهگاه حیات‌وحش نایبندان طبس، در مناطق خشک ایران برای پشتیبانی از گونه‌های جانوری کمیاب مانند؛ جبیر، یوزپلنگ و ... از آذرماه سال ١٣٧٤ تا آذرماه سال ١٣٧٩ به مدت پنج سال «منطقه‌ی شکار ممنوع» شد. سرانجام با تلاش ماموران محیط‌زیست و بازسازی حیات‌وحش منطقه در سال ١٣٨٠، گستره‌ای به گستردگی یک میلیون و ٤٢٢ هزار و ‌٥٢٤هکتار از این پهنه، به پناهگاه حیات‌وحش نایبندان طبس ویژه شد.

نایبندان و گوناگونی جانوری و گیاهی
از ارزشمندترین ویژگی‌های این پناهگاه، وجود یکی از ارزنده‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در این گستره است. زیستگاه‌های گوناگون و کاروانسراهای كهن نیز زمینه‌ی كارهای پژوهشی و گردشگری در این پناهگاه را فراهم کرده است.

پناهگاه حیات‌وحش نایبندان در جنوب و جنوب‌باختری(:غربی) طبس است. فاصله‌ی پناهگاه با مرکز استان ٢٠٠ کیلومتر و فاصله تا شهر طبس ٤٠٠ کیلومتر است. راه اصلی یزد - طبس و نیز راه اصلی طبس – راور، راه‌هایی هستند كه به این پهنه می‌رسند وهر دو راه، بخشی از مرز منطقه نیز به شمار می‌آیند.

 

سمسکنده اسیر بی توجهی دست اندرکاران محیط زیست

 



عارف درویش :

هر روز بدتر از دیروز هر سال بدتر از پارسال
نزدیکی‌های سارى به جنگلى می‌رسیم که پناهگاه حیات‌وحش سارى نام دارد. از میان این جنگل، راهی زیبایی شما را به روستاى زرین‌آباد فرا می‌خواند. راه را پى می‌گیریم، گویا به نادرست آمده‌ایم. خوب که نگاه می‌کنم می‌بینم، که درست آمده‌ایم. این چشم‌اندازی که دل می‌آزارد و بیشتر به یک زباله دانی می‌ماند، همان پناهگاه حیات‌وحش ساری است.
 از خودرو که  پیاده می‌شوم،  کمى آن‌سوتر هر چه که بخواهى پیدا می‌شود از شیشه، پلاستیک، آهن، لیوان‌های پلاستیکی، سرنگ، شیشه‌هاى دارویی خوراکى و ترریقى. هر چه پیشتر می‌روم زباله‌ها بیشتر می‌شوند و انگار نه انگار که اینجا جنگل است. زباله‌ها جاى خش‌خش دلنشین برگ‌ها را در زیر پا گرفته است.
خود خواهى‌ها و نا‌آگاهی‌ها را این‌جا انباشته است.
مکانی که در عکس گرفته شده از «گوگل» می‌بینید، به گفته‌ی یکی از بومیان این‌جا، ٢٠ سال محل دفن زباله‌هاى سارى بوده است.
این جنگل «سمسکنده» همانند دیگر جنگل‌های ایران بخت بدى دارد. ٢ سال است که دوستداران طبیعت به ساری می‌روند برای پاکسازی اما انگار نه انگار، هر روز بدتر از دیروز، هر سال بدتر از پارسال!
این جنگل در ١٤٠ کیلومتری ساری است، شاید همین دوری یکی از شوندهای(:دلایل) سرازیر شدن زباله‌های شهری در دل جنگل باشد. تفکیک نکردن زباله، گرانى سوخت، بی‌توجهی پیمانکار و در اولویت نبودن زیست‌بوم در نگاه دست‌اندرکاران و مسوولان از دیگر شوند‌های(:دلایل)، زباله‌دان شدن این جنگل است که روزی، روزگاری، زیبا بود.

 





ارسال توسط سورنا


بنام خدا



  پالايشگاه و لوله‌های نفتی اش بيخ گوش محور گردشگری تخت جمشيد

  دولت مصوبه‌ی خودش را هم نقض می كند

  خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

 ساخت پالایشگاه دوم شیراز و گذر لوله‌های نفت از پارک ملی «بمو»، نه تنها مصوبه‌ی ممنوعیت ساخت صنایع آلاینده در شعاع 30 کیلومتری شیراز  را نقض می‌كند بلکه به نابودی پارک ملی بمو که از زیستگاه‌های پلنگ ایرانی است، خواهد انجامید و آسیب بسیاری به محور گردشگری تخت جمشید- شیراز می‌زند.
 به گزارش میراث خبر، در میان انفعال اداره‌ی کل محیط زیست استان فارس، سازمان حفاظت محیط زیست، برای ساخت پالایشگاه دوم شیراز، پروانه‌ها را صادر کرده است و لوله‌های انتقال نفت پالایشگاه تا نزدیکی فنس‌های پارک ملی بمو رسیده‌اند. ساخت این پالایشگاه جدا از آلودگی محیط زیست انسانی در شهرستان زرقان به نابودی پارک ملی بمو نیز خواهد انجامید.
  با ساخت این پالایشگاه، مصوبه‌ی خود دولت درباره‌ی ممنوعیت ساخت صنایع آلاینده در 30 کیلومتری شیراز نقض می‌شود، افزون‌بر این‌که آلودگی برآمده از آن، بر راه گردشگری شیراز- تخت جمشید تاثیر منفی دارد.
 «علی‌اکبر کاظمینی»، فعال محیط‌زیست و مدیرعامل انجمن 13 فروردین درباره‌ی شرایط پالایشگاه دوم و تاثیرات منفی آن بر گستره گفت: ‌«بی‌گمان محور تخت جمشید- شیراز که یکی از محورهای مهم گردشگری است برای ساخت پالایشگاه دچار آلودگی می‌شود و پس از آن باید به انتظار کاهش گردشگر در این منطقه باشیم
 به گفته‌ی او، افزون‌بر آن، پارک ملی «بمو» که چندی‌است از برای داشتن گوناگونی زیستی بی‌همتایش، موضوع ثبت آن در میان ذخیره‌گاه‌های زیستکره‌ی یونسکو مطرح بوده است، آسیب خواهد دید

  نقض مصوبه هیات وزیران در ممنوعیت ساخت صنایع آلاینده
 
هیات وزیران در اسفندماه سال 90 مصوبه‌ای داشت که برپایه‌ی آن ساخت هرگونه صنایع آلاینده در 30 کیلومتری شیراز ممنوع است. این درحالی است كه سازمان حفاظت محیط‌زیست پروانه‌ی ساخت پالایشگاه دوم شیراز را صادر کرده، پالایشگاهی که در 20 کیلومتری شیراز است
  پالایشگاه دوم شیراز قرار است در شهرستان زرقان ساخته شود. زرقان بنابر شرایط جغرافیایی و بودن پالایشگاه نخست و دیگر صنایع آلاینده از آلودگی شدید هوا رنج می‌برد و روزهای بسیاری در سال با پدیده وارونگی هوا روبه‌روست. با ساخت پالایشگاه دوم شرایط هوا بسیار بدتر می‌شود.  
  این در حالی است که سه گزینه‌ی دیگر از سوی دوستداران محیط زیست در جاهایی که آسیب کمتری به دنبال خواهند داشت،‌ پیشنهاد شده و شورای شهر زرقان نیز با این ساخت، کاملا مخالف است.
 
  آسیب به پارک ملی بمو
 
جدا از پیامدهای ساخت پالایشگاه بر محیط‌زیست انسانی، پارک ملی بمو  نیز آسیب خواهد دید. «علی اکبر کاظمینی» بر این باور است كه اگر لوله‌های نفتی در دو بخش خاور(:شرق) و باختر(:غرب) پارک ملی به هم متصل شوند،‌ باید فاتحه‌ی این پارک ملی را خواند.
  لوله‌های نفت در حالی از پارک بمو می‌گذرند که در سال‌های گذشته چندین محیط‌بان برای حنگهبانی از محیط‌زیست این پارک ملی کشته شده‌اند. پارک ملی بمو 36 هزار هکتار گستردگی دارد و زیستگاه پلنگ ایرانی،‌ آهو، قوچ و میش شیرازی است.
 
  خط لوله‌ نفتی پشت فنس‌های پارک ملی
خط لوله نفتی پشت فنس‌های بخش خاوری(:شرقی) پارک ملی متوقف مانده‌است. این خط لوله، در باختر از پالایشگاه نخست، آغاز و از کنار شهر زرقان وارد تنگه آببز می‌شود. این خط لوله با ویرانی باغ‌های زرقان در تنگه آببز، به پشت فنس باختری پارک، به کنار چشمه‌ی آببز می‌رسد. این چشمه در بدترین زمان سال آب دارد و آب حیات‌وحش از آن است.
 به گفته‌ی کاظمینی، اگر پروانه ورود به پارک گرفته شود باید از پارک ملی بمو خداحافظی کرد.     
 
  انتقاد از انفعال اداره کل محیط‌زیست استان فارس
 
سازمان حفاظت محیط‌زیست نشان داده که در ماه‌های پایانی دولت دهم بیش از نگاه حفاظتی، به نگاه تجارتی توجه دارد. كاركرد این سازمان جدا از ساخت پالایشگاه و تاثیر بر پارک ملی بمو، در پارک ملی گلستان و بخش‌های دیگری از مناطق حفاظت شده به سادگی دیده می‌شود. در این میان اداره‌ی کل محیط‌زیست استان فارس نیز موضع‌گیری درخوری در زمینه ساخت پالایشگاه دوم و مخالفت با گذر خط لوله از پارک ملی بمو نداشته است
  کاظمینی گفت:‌ «در حالی که مدیران پیشین اداره‌ی کل محیط‌زیست فارس در برابر ساخت پالایشگاه دوم ایستادند، مدیریت كنونی، شیوه‌ی عافیت‌طلبانه‌ای در برابر سازمان محیط‌زیست پیش گرفته که این موضوع جلوگیری از ساخت پالایشگاه را پیچیده‌تر می‌کند
 مجوز ساخت پالایشگاه دوم از پاییز سال گذشته داده شده،‌ زمانی که «محمدجواد محمدی زاده»، فرنشین(:رییس) سازمان حفاظت محیط زیست، سفری به شیراز داشت. اما در سال گذشته دیوان محاسبات کشور از سازمان حفاظت محیط زیست درباره‌ی این پالایشگاه، گزارش خواست. هم‌اكنون نیز خواسته‌ی کارشناسان و دوستداران محیط زیست آن است که سازمان بازرسی کل کشور و فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در این‌باره‌ پیگیری کنند و در برابر ورود خطوط لوله به این پارک ملی مقاومت کنند.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


چه کسی به داد پارک ملی‌مان باید برسد

 

پرندگان مهاجر «بوجاق»، با زباله‌ها همنشین شده‌اند

 



خبرنگار امرداد- آفتاب یزدانی :

پرندگان مهاجری که بی‌گمان سده‌ها است که پارک‌ملی بوجاق و تالاب بوجاق را به‌عنوان مقصد کوچ خود برگزیده‌اند، گویا باید این خانه‌ی خداداده را به زباله‌های شهری بندر کیاشهر بدهند.

پارک ملی بوجاق در بندر کیاشهر، گویا زباله‌دانی این شهر است، پیرامون این پارک، پر شده از زباله‌هایی که نه‌تنها بوی گندش، فضای پارک را پر کرده بلکه، آفتی است به جان این پارک که روزی، زیبایی‌اش، زبانزد بود.

 این‌گونه که پرندگان مهاجر در زباله‌ها می‌لولند، گردشگران و بازدیدکنندگان، از خود می‌پرسند مگر این پارک ملی نیست؟ مگر زیر نظر و تحت حمایت سازمان محیط‌زیست نیست؟ مگر می‌توان با بودن چنین سازمانی، حریم این پارک با آلوده‌ترین تولیدات بشری، آلوده شود. همان پرسش‌هایی که رامین محمدیان در دیدارش از این پارک ملی از خود پرسیده بود. عکس‌های او گویای رخداد ناگواری است که برای این ثروث ملی، افتاده است. 

زباله‌های رها شده در حریم تالاب، از نقض حریم تالاب خبر می‌دهد، کاری که برپایه‌ی قانون کشور، یک بی‌قانونی به شمار می‌آید.
تالاب بوجاق سالانه میزبان هزارن قو از جاهای سردسیر جهان به‌ویژه سیبری است، پرندگانی که بی‌گمان اکنون به آلودگی‌های گوناگون، دست‌کم به آلودگی‌های زباله‌های بیمارستانی شهر کیاشهر، مبتلا شده‌اند.
این گستره‌ که عنوان نخستین «پارک خشکی – دریایی ایران» را به خود ویژه کرده‌است، در بندر کیاشهر در 20 کیلومترى آستانه‌ی اشرفیه در خاور(:شرق) استان گیلان است و سه هزار و 250 هکتار گستردگی دارد.
 





ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

02.jpg (500×285)



ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 28 خرداد 1391برچسب:شهد,مورها,مورچه ها,مورچه,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

http://www.todaypix.ir/join



ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 27 خرداد 1391برچسب:حیات وحش,وحوش,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

10 جانور نادر و عجیب

حیات وحش كره زمین بسیار متنوع و گوناگون است. گونه های جانوری با توجه به زیستگاه ها و نوع تغذیه شان ویژگی های خاص خود را دارند كه همین ویژگی ها موجب می شود آنها بتوانند به بقا ادامه دهند البته نسل اغلب آنها در معرض خطر انقراض قرار دارد. نگاهی به 10 جانور نادر و عجیب. 
10 جانور نادر و عجیب ( تصویر )
اوئیستیتی یک میمون كوچولوست كه فقط در شمال شرق برزیل می توان آن را یافت. اندازه این میمون 25 سانتی متر است.
10 جانور نادر و عجیب ( تصویر )
اتوسیون پستانداری است از گونه روباه و بسیار شبیه خفاش كه در بخش های كوچكی از بیشه زارهای آفریقا زندگی می كند.
10 جانور نادر و عجیب ( تصویر )
مولوخ یا شیطان خاردار موجودی است كه در بیابان های استرالیا زندگی كرده و علیرغم ظاهر خطرناكش فقط مورچه می خورد.
10 جانور نادر و عجیب ( تصویر )
لاک پشت آلبینو پدیده ای بسیار نادر در میان لاک پشتان دریایی است كه ضعیف تر از آن است كه بتواند در محیط طبیعی در برابر شكارچیان به بقایش ادامه دهد.
10 جانور نادر و عجیب ( تصویر )
مارا یا خرگوش پاتاگونیا سومین جونده بزرگ جهان است كه در استپ های پهناور آرژانتین زندگی كرده و منحصرا از گیاهان تغذیه می كند.
10 جانور نادر و عجیب ( تصویر )
مورو اسفنكس پروانه عجیبی است كه به پرنده نیز شباهت داشته و با خرطوم بلندش قادر به نوشیدن شهد گل ها در حین پرواز درجا است.
10 جانور نادر و عجیب ( تصویر )
تاتو گونه ای مورچه خوار است كه پشتش از زره ای استخوانی پوشیده شده و می تواند برای حفظ جان خود كاملا به شكل یک گلوله درآید.این یكی یک پیچی از گونه تاتو است كه فقط در آرژانتین زندگی می كند.
10 جانور نادر و عجیب ( تصویر )
دوگونگ یا گاو دریایی یک پستاندار بزرگ آبزی است كه تا 900 كیلوگرم وزن داشته و در آب های كم عمق از گیاهان دریایی تغذیه می كند.نسل این حیوان در خطر انقراض قرار دارد.
10 جانور نادر و عجیب ( تصویر )
ماكی واری گونه ای لمور با پشم های بلند سیاه و سفید است كه در جنگل های شرق ماداگاسكار زندگی می كند.
10 جانور نادر و عجیب ( تصویر )
گربه پتربالد كه از یک دستكاری ژنتیكی در روسیه متولد شده دارای بدنی بدون مو و پر از چین و چروک است.





ارسال توسط سورنا

 
 
 


ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 16 خرداد 1391برچسب:دنیای حیوانات,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

نجات یک بچه موش توسط یک قورباغه که توسط یک عکاس فرصت طلب شکار شد ... نخست عکسها رو ببینید تا پایان  یک نکته و نتیجه گیری رو خدمت شما عرض کنم ... :

http://marshal-modern.ir/Archive/28435.aspx

 

http://marshal-modern.ir/Archive/28441.aspx

 

http://marshal-modern.ir/Archive/28440.aspx

 

http://marshal-modern.ir/Archive/28439.aspx

 

http://marshal-modern.ir/Archive/28442.aspx

 

http://marshal-modern.ir/Archive/28436.aspx

 

http://marshal-modern.ir/Archive/28437.aspx 

 

http://marshal-modern.ir/Archive/28433.aspx 

 

http://marshal-modern.ir/Archive/28438.aspx

 

http://marshal-modern.ir/Archive/28434.aspx

 

آیا ما آدمها (نه قورباغه ها!!!) اگر کسی رو در تنگنا ببینیم به این صورت کمکش میکنیم ؟!

خودمونیم دوستان اطرافمون آیا اندازه یک قورباغه معرفت دارند ؟!

امیدوارم ما آدمها معرفتمون قورباغه ای هم باشه ...

 





تاريخ : شنبه 6 خرداد 1391برچسب:قورباغه,موش,قورباغه و موش,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا



جشنواره لانه‌گذاری برای پرندگان شهری



  سورنا لطفی نيا :

 اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان جشنواره‌‌ی لانه‌گذاری برای پرندگان بر روی درختان شهری در سطح استان گیلان برگزار می‌کند.
 
به گزارش ایانا، «امیر عبدوس» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان در این باره گفت: «پرندگان شهری در حمایت سازمان محیط زیست هستند. این پرندگان که به شهرها خو گرفته‌اند، بیشتر برای زادآوری، به کشورمان از عرض‌های بالاتر كوچ می‌کنند و شوند(:باعث) تلطیف فضای شهرها و زنده شدن محیط زیست آن‌ها می‌شوند.»
  امیر عبدوس افزود: «این پرندگان به شوند خو گرفتن به رفتارهای شهری، گاه آشیانه‌سازی خود را در دسترس انسان انجام می‌دهند ازاین‌رو گاهی به آشیانه‌ی آن‌ها دست‌درازی شده  و بنا به شوندهای گوناگونی ویران می‌شوند. گاه نیز دیده می‌شود که شهرداری‌ها و مسوولان فضای سبز در سطح استان در بدترین هنگام درختان پیرامون خیابان‌ها و پارك‌ها را هرس می‌كنند از همین روی خانه‌ی هزاران پرنده‌ی آشیان‌کرده، آسیب می‌بیند.»

  به گفته‌ی عبدوس بی‌گمان اگر چنین هرس‌هایی شوندهای(:دلایل) استوار علمی نداشته باشد، می‌توان آن‌ها را به چالش كشید.

 او با اشاره به این كه  هنوز دیده می‌شود كه برخی با سلاح‌های بادی و تیر و کمان و دیگر ابزار، به شكار این پرنده‌ها می‌پردازند، گفت: «پرندگان شهری افزون‌بر تاثیر مستقم بر روی کنترل حشرات در سطح شهرها و ایجاد تعادل اکولوژیک در اکوسیستم‌های شهری، زندگی را در این گونه چهاردیواری‌ها، آسان و گاه دلپذیر می‌کنند.»
  عبدوس در پایان گفت: «چلچله‌ی معمولی و چلچله‌ی دمگاه سفید، باد خورک، قمری خانگی، یاکریم و سارها از پرندگان شهری به‌شمار می‌روند که شکار آن‌ها جرم است و دربرگیرنده‌ی مجازات‌های نقدی و غیرنقدی است.»






تاريخ : سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:عبدوس,امیر عبدوس,محیط زیست گیلان,لانه گذاری,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا



  در ميان رسانه‌ها
  شناسايی گونه‌ی در معرض خطر «شاه‌روباه» در سراوان



  سورنا لطفی نيا :

 «خسرو افسری» مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان گفت: «گونه‌ی كمیاب و روبه نابودی ”شاه‌روباه“ در گستره‌ی حفاظت ‌شده ”بیرک“ سراوان شناسایی شد
 
به گزارش مهر؛ افسری افزود: «با ضبط تصاویر شاه‌روباه توسط دوربین‌های به‌كاررفته در گستره‌ی حفاظت شده بیرک شهرستان سراوان، این گونه‌ی كمیاب و روبه‌ نابودی شناسایی شد
  وی گفت: «این جانور تنها در کشورهای افغانستان، ایران و برخی از جاهای خاورمیانه زیست می‌کند که نژاد آن در چند سال‌ گذشته کاهش یافته و رو به نابودی است
  از ویژگی‌های این روباه می‌توان؛ دم بسیار بلند و پر پشت، جثه کوچک و زیبا، شب‌شکاری و گوشه‌گیری را نام برد. همچنین درازای بدن این جانور 40 تا 50 سانتی‌متر با موهای انبوه است و میانگین عمر شاه‌روباه ٤ تا ٥ سال است و در میانه‌های زمستان جفت‌گیری می‌کند.
افسری گفت: «سخت‌گذر بودن و غارهای فراوان گستره‌ی حفاظت‌شده بیرک شوندی(:باعث) شده تا این جانور، زیستگاه خود را آن‌جا برگزیند
  گستره‌ی حفاظت شده بیرک که 73 هزار هکتار بزرگی دارد و در باختر(:غرب) سراوان است، جانداران دیگری مانند پلنگ، خرس سیاه، سمور صخره‌ای، کل، قوچ و بز و گرگ نیز زندگی می‌كنند.






تاريخ : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391برچسب:شاه روباه,سراوان,بیرک,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 5 ارديبهشت 1391برچسب:باغ پرندگان,باغ پرندگان اصفهان,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:خنده,خنده حیوانات,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


«ژئوپارک قشم» چشم به راه رای كنفرانس ژاپن، برای ماندن در سياهه‌ی يونسكو



  سورنا لطفی نيا :

 

 همگام با برگزاری کنفرانس ژئوپارک های جهان در ژاپن که در ماه می ـ اردیبهشت ماه ـ ١٣٩١ برگزار می‌شود، به احتمال فراوان، دیدگاه کارشناسان یونسکو درباره‌ی ماندن یا نماندن ژئوپارک قشم در سیاهه‌ی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو گفته می شود.
 
به گزارش میراث خبر؛ «نیما آذری»، مسوول بخش گردشگری ژئوپارک قشم گفت: «یونسکو پیش از این بابت کم کاری و پیش نرفتن برنامه‌ها در ژئوپارک، به ایران اخطار داده بود، آن‌ها گفته بودند در صورت كم كاری ایران در انجام كارهای گفته‌شده، ژئوپارک قشم از سیاهه‌ی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو بیرون خواهد رفت اما در چند ماه گذشته، كارهای خوبی انجام شده که گمان می‌رود در مثبت شدن نگاه مسوولان یونسکو سودمند بوده است
ژئوپارک قشم در سال 2006میلادی در GGN، (GLOBAL GEOPARKS NETWORK )  یا شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو به ثبت رسید. از این تاریخ تا سال 2010میلادی با آن‌كه نیاز بود برنامه‌های مدیریتی و سخت افزاری ژئوپارک انجام شود، در پایان رویداد ویژه‌ای نیفتاد. در سال 2011میلادی مسوولان یونسکو پس از بازدید به ایران هشدار دادند که چنان‌چه تا پایان سال 2011 و آغاز 2012 میلادی کم کاری‌ها در ژئوپارک را جبران نکند، ژئوپارک قشم را از سیاه‌ی یونسکو بیرون می‌کنند. پس از این هشدار تیم تازه‌ای در ژئوپارک آغاز به كار کرد. این تیم تلاش کرد در کمترین زمان بتواند تا بازگشت دوباره‌ی مسوولان یونسکو، خواست‌های آنان را برآورده کند.
 
ژئوپارک از دید یونسکو جایی است با گستردگی کافى که مرزهاى آن به روشنی مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین‌شناسى در آن جای گرفته باشد. این گستره باید بتواند در گسترش اقتصادى كشورهای پیرامون خود نقش سودمندی بازی کند. ژئوپارک ممکن است افزون بر پدیده‌هاى زمین‌شناسى از آثار تاریخى، بوم‌شناسى، باستان‌شناسى و میراث فرهنگى و طبیعى دیگر برخوردار باشد.
 
در قاره‌ی آسیا، ایران یکی از شش کشور دارای ژئوپارک (پس از چین، مالزی، کره، ژاپن و ویتنام) است.






تاريخ : یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:ژئوپارک,ژئو پارک,ژئو پارک قشم,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

تخمگذاری لاک پشتها تا نیمه دوم اردیبهشت ادامه دارد و تخمهای جمع آوری شده در فضایی حفاظت شده در ساحل روستای شیب دراز که فنس‌کشی شده است نگهداری و پس از تبدیل به لاک پشت در دریا رها می شوند.



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

 

عکسی که از طرف ناشنال جئوگرافيک برنده ی جايزه ی سال 2009 شد

          اين عکس نمايانگر اوج سادگی، بازگشت به طبيعت، فرو رفتن در خلسه و تفکر، و...


ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 19 فروردين 1391برچسب:الخلیج العربی,خلیج عربی,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 

 

قانون وحش می گويد: «تنها زمانی که گرسنه هستيد بکشيد»

 


عکاس ميشل دنيس - که اين تصاوير شگفت‌انگيز را در سياحت اکتشافی در افريقا در کنيا گرفته است، گفت که از آنچه که ديدم حيرت کردم.
او گفت: در صبح يکروز ما اين سه يوزپلنگ را ديديم، به نظر می رسيد که گرسنه نباشند، با هم بازی می کردند. در يک نقطه، آنها گروهی از آهوان را ديدند که فرار می کردند. اما يک آهو که جوان بود به اندازه کافی چالاک نبود و به راحتی گرفتار اين برادران شد.
اين صحنه‌های فوق‌العاده را در زير ببينيد:









و سپس بدون اينکه به او آسيبي برسانند از آنجا دور شدند. جای تاسف است برای ما كه آدم هستيم ....





ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 

این موجود خوش ‌نقش‌و‌نگار را نخرید

 


دوزیست خوش‌نقش‌و‌نگاری که این روزها در تنگ‌ها و تشت‌های آب کنار خیابان‌ها همراه ماهی‌های سرخ و سیاه عید به فروش می‌رسد،‌ گونه کمیابی است که بومی ایران است و به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد.

سمندر آبی خال‌دار قیصر،‌ یا سمندر لرستان،‌ یا سمندر خال‌دار امپراطور، نام دوزیست خوش نقش‌و‌نگاری است که بومی کوه‌های جنوبی زاگرس در ایران است. این جانور را معمولا در ارتفاعات این کوه‌ها می‌توان پیدا کرد، ‌اما گاهی در حوضچه‌های آب هم دیده می‌شوند.



سمندر خال‌دار قیصر،‌ یک دوزیست است. بنابراین برای زندگی خود به محیطی ترکیبی،‌ دارای محیط آبی و محیط خشکی نیاز دارد. اما در منطقه‌ای که سمندرهای آبی قیصر زندگی می‌کنند،‌ در مدت زیادی از سال،‌ اثری از آب نیست. برای همین آن‌ها اصطلاحا به خواب تابستانی می‌روند. یعنی در زمانی که هوا گرم و خشک می‌شود، فعالیتشان کم می‌شود، آرام‌تر نفس می‌کشند و متابولیسم بدنشان کند می‌شود.



از آن‌جا که مساحت منطقه‌ای که سمندر آبی خال‌دار قیصر بومی آن‌جا است،‌ خیلی کم است،‌ در حدود تنها 10 کیلومتر مربع، این جانور در گروه به شدت در خطر انقراض قرار می‌گیرد. به علاوه،‌ با گسترش شهرها،‌ همین منطقه هم در حال کوچک‌تر شدن است و با از بین رفتن زیستگاه، این موجودات جایی برای زندگی نخواهند داشت. شکار غیرقانونی آن‌ها هم مزید بر علت شده و این موجودات زیبا و منحصر به ایران را به شدت در معرض نابودی قرار داده است. امسال که این سمندرها حتی به کناره‌های پیاده‌روها هم رسیده‌اند و در کنار لاک‌پشت‌ها و ماهی‌های طلایی و سرخ و سیاه، با قیمت بسیار پایین به فروش می‌رسند. فروشندگان هم با اطلاعات بسیار کمی که دارند،‌ به مردم توصیه می‌کنند سمندر خال‌دار را در تنگ آب نگه دارند.



تخمین زده شده که تنها 1000 سمندر آبی خال‌دار قیصر بزرگسال در حیات وحش باقی مانده باشند. به گزارش نشنال‌جئوگرافیک،‌ تخمین زده می‌شود که نرخ کاهش جمعیت سمندر آبی خال‌دار 80 درصد است. سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست، سمندر آبی خال‌دار قیصر را در لیست جانوارنی که به طور بحرانی در خطر انقراض دارند قرار داده است،‌ این بدان معنا است که اگر توسط ایران اقدامات جدی برای حفاظت از آن،‌ هر چه زودتر، به عمل نیاید،‌ به زودی دیگر سمندر آبی خال‌دار قیصری روی زمین نخواهد ماند.





ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


مسلما اين موضوع كه در قايق 3 متری بنشيني و پارو بزنی در حاليكه يک كوسه سفيد 4 متری دنبالت باشه واقعا تجربه دلهره آوری است ولی به گزارش روزگار نو ،ماهيگير فرانسوی كه كوسه ماده سفيد چهار متری را از تور ماهيگيری نجات داد از عشق اين كوسه رهايی نيافته و اين كوسه همواره او را دنبال می كند بطوريكه هر گاه قايقش را متوقف كند شكمش را روی آب آورده تا ماهيگير او را نوازش كند و دستی بر سرش بكشد! اين ماهيگير به لحاظ شغلی دچار مشكل شده است زيرا ماهی ها از وجود كوسه احساس خطر كرده و او نمی تواند ماهيگيری كند.












 
منبع: پرشین وی




تاريخ : سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:کوسه,ماهیگیری,ماهیگیر,قایق,کوسه ماده,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 

افشای قرارداد ترکمانچای ارزی با چین

 افشای قرارداد ترکمانچای ارزی با چین

  تهران-خبرگزاری ایران نیوز24:سرانجام پس از گذشت سه سال، جزئیات یکی از زیان بار ترین قراردادهای اقتصادی پس از انقلاب با کشور چین برملا شد.

   به گزارش خبرگزاری ایران نیوز24،سه سال پیش مطابق با یک قرار داد عجیب، دولت ایران درآمد حاصل از فروش نفت را نزد دولت چین در اختیار این کشور می گذارد تا به عنوان پشتوانه ال سی های خرید کالای چینی برای ایران استفاده گردد.
  بنابر این قرارداد، دولت چین علاوه بر آن که پول خرید نفت ایران را نزد خود نگه می دارد ، مدیریت این پول را نیز به عهده دارد و خود این پول را به ارزهای مختلف می تواند تبدیل کند.
   یکی از نکات جالب و البته تاسف بار در این قرارداد، این بوده است که دولت چین ، هیچ گونه تعهدی نسبت به نتیجه اقدام خود ندارد و اگر به خاطر اشتباه سهوی یا عمدی دولت چین بخشی از سود یا اصل پول ایران با نوسانات نرخهای ارز از بین برود، مسئولیت آن بر عهده ایران است.
   اما ترکمانچای بودن این قرارداد به اینجا ختم نشده و دیگر مفاد قرارداد عجیب تر است؛ از جمله اینکه دولت چین برای افتتاح ال سی یا فروش نسیه کالا به ایران، در حالی که پول نقد ایران به عنوان پشتوانه در اختیار آن است، اقدام به دریافت بیمه از ایران می کند که امری عجیب و کم سابقه در بانکداری جهان است.
  این موضوع به این معناست که فروشنده در حالی که مبلغی بسیار بیشتر از پول کالا به صورت نقد در اختیار دارد، اقدام به کشیدن درصد قابل توجهی بر روی مبلغ کالا به عنوان حق بیمه یا هزینه ریسک کرده که این مبلغ در سالهای قبل 4 درصد بوده و احتمالا در شرایط فعلی به دو برابر این رقم افزایش یافته است که در مقیاس کلی میلیاردها دلار می شود.
   محور سوم این قرارداد ترکمانچای، عدم استفاده کامل ایران از انبوه سرمایه کشور است که نزد چین سرمایه گذاری شده است و گفته می شود این رقم در حال حاضر از مرز 25 میلیارد دلار گذشته است.
  به بیان دیگر، 25 میلیارد دلار از سرمایه کشور طبق این قرارداد در اختیار دولت چین می باشد، اما به جای پرداخت سود به ایران، از ایران مبالغ سنگینی به عنوان بیمه و ریسک دریافت می شود.
  برای مشخص شدن ابعاد زیان کشور از محل این قرارداد، تنها به ذکر این نکته بسنده می کنیم که اگر این مبلغ هنگفت به جای سپرده گذاری نزد برادران چینی به خرید طلا اختصاص یافته بود، طی این مدت ارزش آن چندین برابر شده بود و علاوه بر آنکه اصل 25 میلیارد دلار موجود بود، حدود 50 میلیارد دلار دیگر که یارانه دو سال مردم است، سود عاید ایران شده بود.
   هرچند مطابق قانون امکان افزایش محورهای سوال از رئیس جمهور نیست، نمایندگان سوال کننده از احمدی نژاد در حاشیه سوالات خود به این موضوع هم اشاره ای کلی کنند، به ویژه که یکی از سوالات مربوط به عدم پرداخت بودجه مصوب مترو از ذخیره ارزی است که مسوولان دولتی خالی بودن این صندوق را بهانه می کردند و اینک برخی زمینه های آن روشن شده است.





ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:جغد برفی,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 10 اسفند 1390برچسب:شکار,شکار مار,شکار مارها,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 6 اسفند 1390برچسب:پدید,پدیده,پند,سوره نحل,نحل,النحل,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:پرندگان,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 29 بهمن 1390برچسب:جوجه قاتل,فسیل,فسیل زنده,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 دستگيری ٤ شکارچی خلاف‌كار اماراتی، در سیستان و بلوچستان



  سورنا لطفی نيا :

  «خسرو افسری»، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان گفت: «چهار شکارچی خلاف‌‌كار تبعه امارات متحده عربی که 10 شاهین شكاري را به‌گونه‌اي غير قانوني به ايران آورده‌ بودند، در این استان دستگیر شدند.»
 به گزارش مهر؛ افسری افزود: «یگان حفاظت محیط‌زیست استان، با تلاش و پیگیری و با همکاری نیروی‌ انتظامی و گمرک زاهدان، موفق به دستگیری چهار تن، شکارچی تبعه کشور امارات متحده عربی شد.»
 وی گفت: «این شكارچيان، شاهين‌ها را برای شكار پرنده‌های مهاجر، به‌ويژه هوبره که در سياهه‌ی قرمز پرندگان روبه نابودی نیز جای دارد، به ايران آورده بودند.»
 مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: «خلاف‌كاران که با پرواز دبی - زاهدان وارد استان شده‌اند به پرداخت جریمه محکوم شدند و پرندگان شكاری نيز، برای گذراندن مراحل قانونی، به سازمان حفاظت محیط‌ زیست داده خواهند شد.»
 وی افزود: «جریمه قاچاق هر شاهین 120 میلیون ریال است.»






ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی